26.3.10

Työpaja: Taina Joutsenvirta: Sulautuvan ja linjakkaan opetuksen avaimet:

Kuvaus: Työpajassa suunniteltiin alustuksen pohjalta sulautuvan ja linjakkaan opetuksen periaatteet huomioiden toteutus yliopistopedagogiikan opetukseen.

Ajatuksia: Linjakas opetus: (Constructive allignment) John Biggs: (http://www.johnbiggs.com.au/constructive_alignment.html )
Keskeisenä ajatuksen on, että tavoitteet, sisällöt, opetusmenetelmät, oppimistehtävät, arviointimenetelmät tukevat toisiaan ja ovat linjassa keskenään.

Toisin sanoen: Arvioinnilla tulee mitata tavoitteita. Jos tavoitteeksi asetetaan esim. yhteisöllinen työskentely, täytyy tämä myös huomioida arvioinnissa. Opiskelijat oivat usein arviointiorientoituneita, eli katsovat heti, mistä kurssin suoritusta arvioidaan ja mistä saa pisteitä. Jos arvioidaan vain tulosta eli esim. yhdessä tuotettua raporttia, se tehdään mahdollisimman pienellä vaivalla, eli vaikka jakamalla se osiin opiskelijoiden kesken. Jos taas arvioinnissa korostetaan ryhmän vuorovaikutusta, dialogia ja toimintaa, niin silloin siihen myös panostetaan.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Olen vaikuttunut, minun täytyy sanoa. Todellakaan ole usein minun kohtaavat blogi, joka on jokaisen kasvatuksellisten ja viihdyttävä, ja haluan kertoa teille, olette osui naulan kantaan. Your käsite on erinomainen, vaikeus on yksi asia, joka ei riitä ihmiset puhuvat älykkäästi noin. Olen erittäin onnellinen, että törmäsin koko tämän minun etsiä jotain tästä.